Sztuka Oddechu

Pierwszą rzeczą, którą robimy, kiedy przychodzimy na ten świat, jest wdech, a ostatnią, gdy odchodzimy – wydech. Oddech przez całe życie jest naszym nieodłącznym sprzymierzeńcem.

Jest wiele źródeł, z których czerpiemy energię, a są nimi np.:

R
jedzenie
R
sen
R
ruch
R

odpowiednie towarzystwo

R

pozytywny stan umysłu

Wszystkie one są nam niezbędne do życia, aczkolwiek przez pewien czas możemy się bez nich obejść. Czasami pozwalamy sobie na brak posiłku czy snu lub ruchu, ale czy jesteśmy w stanie funkcjonować bez oddechu? Mimo tego, że na co dzień o nim nie myślimy, jest naszym najważniejszym źródłem energii.
Większość ludzi nie jest świadoma istnienia własnego oddechu, chyba że dostaną kataru, wbiegną szybko po schodach lub zachłysną się wodą.
Świadomy oddech

Co prawda oddychanie zachodzi w naszym ciele w trybie automatycznym, ale mamy pewien zakres możliwości wpływania na jego siłę lub szybkość, a więc możemy go kontrolować. Kiedy jesteśmy dziećmi, oddychanie odbywa się naturalnie i spontanicznie, dlatego też małe dzieci są pełne energii, entuzjazmu i szczęścia.

Kiedy dorastamy, pojawiają się na naszej drodze różnego rodzaju stresy i przeciwności losu, które powodują odkładanie się w systemie nerwowym toksyn.

Przyczyny mogą być różne, począwszy od psychicznych takich jak np.:
R
utrata bliskiej osoby
R
kłopoty finansowe lub zawodowe
R
nieudany związek czy rozwód
po czysto fizyczne jak:
R
nieodpowiednie „śmieciowe” jedzenie
R
zanieczyszczenie środowiska
R
brak odpowiedniej ilości snu
Ale to, co w rzeczywistości szkodzi nam najbardziej to tendencja do wybiegania naszego umysłu w przyszłość i nieustannego zamartwiania się o nią lub powracanie myślami do negatywnych zdarzeń, które wydarzyły nam się w przeszłości. Jest to pewnego rodzaju mechanizm – jeśli koncentrujemy się na tego typu myślach, w szybkim tempie pojawiają się negatywne emocje, które przejmują władzę nad naszym działaniem i funkcjonowaniem.
Co się dzieje, kiedy jesteśmy w silnych emocjach?
Czy jesteśmy w stanie nad nimi zapanować z poziomu umysłu?
Emocje a oddychanie

Raczej jest odwrotnie – jeśli ktoś nam powie „uspokój się” często jest to dolanie oliwy do ognia. Nie jesteśmy w stanie wpłynąć na emocje naszą wolą. Odwracając ten mechanizm, możemy prosto radzić sobie z napięciem i destruktywnymi emocjami. Efekty widać bardzo szybko – po poprawie samopoczucia fizycznego i psychicznego, poprawie relacji z otoczeniem i poczuciu większej radości z życia.

W każdej trudnej sytuacji – w domu czy w pracy – wystarczy, że umiejętnie pokierujemy swoim oddechem, a szybko odzyskamy równowagę, spokój oraz uśmiech. Kiedy pojawia się stres, ciało ma tendencje do kurczenia się, zamykania, oddech się spłyca, robi się urywany i krótki. Kiedy jesteśmy szczęśliwi mamy rozluźnione ciało, wyprostowaną sylwetkę, oddech jest długi, swobodny i głęboki.

 

W różnych kulturach na świecie świadomy oddech był stosowany jako technika do kontrolowania stanu umysłu (radzenia sobie ze stresem, polepszania koncentracji, modlitwy, medytacji). Każda stara cywilizacja wykształciła swoje sposoby korzystania z dobrodziejstw i siły oddechu.

W Chinach używa się oddechu do ćwiczeń zdrowotnych Qi kong, Tai Chi lub sztuk walk Kung-Fu, w Indiach praktycznie w każdej szkole Yogi pracuje się z oddechem, na Hawajach i Nowej Zelandii tamtejsi szamani używają oddechu do leczenia chorób, a wśród Indian obu Ameryk istnieją praktyki oddechowe poszerzające ludzką percepcję odbierania rzeczywistości.

Dzisiejsza rzeczywistość narzuca tempo, któremu trudno sprostać bez nadmiernego wyczerpywania organizmu.
Wpływ na zdrowie

Zamiast nadużywać leków uspokajających, kawy czy napojów energetyzujących, możemy pomóc sobie inaczej. Już kilka łatwych technik oddechowych może zredukować stres, dodać nam energii i chęci do życia, lepiej niż niejedna tabletka. I to zupełnie naturalnie.

Im większe tempo życia, tym gorzej nasz umysł radzi sobie ze stresem i napięciem.
Dlatego tak szybko wyczerpują się nasze siły witalne i obniża się efektywność. Nie możemy zasnąć, budzimy się niewyspani, uzależniamy się od kawy albo napojów energetyzujących – a potem znowu nie możemy się odprężyć i usnąć.
Długotrwałe utrzymywanie się takiego stanu wyniszcza nasz organizm, zmniejsza możliwość regeneracji i sprawia, że nagle życie wydaje się nas przerastać.
Na co dzień używamy zaledwie 30% potencjału płuc, podczas gdy oddech to potężny sojusznik w dążeniu do zdrowego i szczęśliwego życia. Sojusznik, który jest zawsze pod ręką. Dotlenia, oczyszcza i zaspokaja potrzeby energetyczne naszego organizmu, a w konsekwencji przywraca nam naturalną radość z każdego dnia. Sprawia, że nie obawiamy się stojących przed nami wyzwań i czujemy się szczęśliwi niezależnie od okoliczności.

Sudarshan Kriya

Na tym mechanizmie opiera się Sudarshan Kriya, jedna z najskuteczniejszych i prawdopodobnie najlepiej zbadana technika oddechowa. Stanowi ona jeden z fundamentów Warsztatu Sztuka Oddechu. Sudarshan Kriya oczyszcza organizm z toksyn a umysł z emocji. Odciąża system immunologiczny, przywracając zdrowie oraz głęboko odpręża, regenerując system nerwowy i przywracając siły witalne. Widoczne jest to między innymi poprzez redukcję poziomu kortyzolu w organizmie.

Zapraszam na Sztukę Oddechu – warsztat technik oddechowych, których regularna praktyka ma dobroczynny wpływ na zdrowie (zarówno fizyczne, jak i psychiczne), obniża poziom stresu, regeneruje siły, pozwala spokojnie zasypiać i być szczęśliwszym każdego dnia.
Piotr Burek - Sztuka Oddechu

Piotr Burek – trener rozwoju osobistego, nauczyciel  Fundacji Art of Living, Mistrz Reiki, współzałożyciel Stowarzyszenia na Rzecz Zdrowego Stylu Życia „Twoja Moc”, dyplomowany chiropraktyk, hirudoterapeuta oraz masażysta Ma-uri. Pasjonuje go wpływ oddechu na procesy zachodzące w naszym ciele, a swoją pasję przekazuje innym podczas prowadzenia kursów „Sztuka Oddechu”. Zajmuje się medycyną chińską.

www.twojamoc.pl